Interview Jean Schreurs (NXP)
NCFG-partner: NXP Semiconductors
Schuldenproblematiek speelt niet alleen bij mensen meteen laag inkomen. Ook als je relatief veel verdient, kun je in de problemen komen. Jean Schreurs, directeur van NXP Semiconductors Nederland, weet er alles van. Een deel van zijn personeel behoort tot een speciale risicogroep: werknemers uit het buitenland die, ondank het mooie salaris, alsnog geldzorgen ervaren.
Veel Nederlandse bedrijven zijn ook wereldwijd succesvol. NXP Semiconductors is daar een van. De chipontwerper, -bouwer en -verkoper is in maar liefst 30 landen actief. Het internationale hoofdkantoor staat in Eindhoven, en er zijn vestigingen in Nijmegen en Delft; samen goed voor een personeelsbestand van ongeveer 2500 medewerkers.
De salarissen bij NXP liggen over het algemeen op modaal niveau of hoger. Toch heeft het bedrijf zich aangesloten bij de NCFG. “Want”, weet Schreurs, “ook een vrij hoog inkomen sluit financiële problemen niet uit.”
“Financiële fitheid, zoals wij het noemen, is voor ons enorm belangrijk. Als een medewerker zich zorgen maakt, veroorzaakt dat onrust. Iemand gaat dan piekeren, is snel afgeleid en daarmee ook minder productief. Het kan zelfs leiden tot ziekteverzuim.” Financiële zorgen zijn mede de oorzaak van verzuim, zo blijkt uit de gesprekken die met de desbetreffende medewerkers worden gevoerd.
Die geldzorgen zijn niet altijd het gevolg van een onverantwoord uitgavenpatroon. Bij NXP werkt een grote groep ‘internationals’; medewerkers uit andere landen. Veel internationals sturen een deel van het salaris naar familie in het thuisland. Als blijkt dat er voor de werknemer zelf te weinig overblijft, wordt dat bedrag vaak niet bijgesteld, vanuit een gevoel van schaamte. Financiële problemen liggen dan op de loer.
“We proberen deze medewerkers te helpen”, vertelt Schreurs.“ Bijvoorbeeld door met ze uit te rekenen hoeveel geld ze nodig hebben om hier te leven. Daar vergissen ze zich vaak in. Ze zien het hogere salaris, maar hebben te laat in de gaten dat het leven hier ook aanzienlijk duurder is dan in hun thuisland.”
NXP heeft een aantal interventies beschikbaar voor medewerkers met geldzorgen. Zo is er een speciaal ‘FIT’-portaal met informatie over onder andere financiële gezondheid, en kunnen medewerkers advies krijgen vanuit de HR-afdeling. Een budgetcoach is beschikbaar voor individuele hulp. Schreurs merkt echter dat hier nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. En dus zijn er plannen om dit te verbeteren, onder andere door managers te trainen in het voeren van gesprekken, en een pilot waarbij werknemers van 55 jaar en ouder hun financiële toekomst in kaart kunnen laten brengen.
Ook de samenwerking met de NCFG helpt om het probleem aan te pakken. Volgens Schreurs ligt dat vooral aan het taboedoorbrekende effect. “Dankzij de coalitie, met koningin Máxima als erevoorzitter, krijgt het onderwerp veel meer aandacht. Bovendien zien onze medewerkers dat het probleem bij meerdere bedrijven in de coalitie speelt. Ook bij bedrijven in onze sector. Het idee dat je niet de enige bent met geldzorgen, dat scheelt al zoveel!”
Een ander voordeel van het NCFG-lidmaatschap vindt Schreurs vooral de informatievoorziening; het delen van ervaringen en kennis. Wat hem betreft, valt daar nog een slag te halen. “Transparantie helpt enorm. Het zou bijvoorbeeld handig zijn om een poster of infographic te hebben met feitjes over financiële problemen. Hoe vaak komt het voor, bij wie; dat soort dingen. We kunnen die informatie met onze werknemers delen, bijvoorbeeld via het personeelsblad of de mail. En ze doorverwijzen naar de website van NCFG voor meer informatie en tips.”
Wel hoopt Schreurs dat de coalitie in de toekomst meer informatie in het Engels beschikbaar kan stellen, zodat het voor al zijn medewerkers toegankelijk is. De internationals vormen een unieke, maar voor NXP een zeer belangrijke doelgroep die in het hulpaanbod niet vergeten mag worden. “We kunnen niet zonder deze toptalenten”, benadrukt Schreurs. “En ik denk dat dat voor meer bedrijven in onze sector geldt.”
NXP ziet hoe belangrijk het is om geldzorgen ook op breder vlak aan te pakken. Het bedrijf steunt daarom maatschappelijke initiatieven als ‘Bindkracht 10’, dat mensen in financiële nood helpt. Schreurs: “Binnen ons bedrijf is echte armoede niet zo’n probleem. Maar in onze omgeving speelt dit wel degelijk. Ik vind dat we dat we dat ons, als maatschappij, wel moeten aantrekken.”