Interview Sara Mooi - Directeur Customer Relations NCFG-partner: Flanderijn
Flanderijn lijkt misschien een buitenbeentje in de lijst met organisaties die zich hebben aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG). Maar als grootste incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie in Nederland (Flanderijn heeft 650 werknemers) én expert in het oplossen en voorkomen van schulden zijn er voor Flanderijn voldoende redenen om mee te doen aan de coalitie. Sara Mooi, directeur Customer Relations bij Flanderijn, over de deelname: ‘Vanuit onze expertise hebben we veel te brengen. Maar we zijn ook leergierig.’
Dat een gerechtsdeurwaarder alleen maar uit zou zijn op het leggen van beslagen, is een fabeltje. Het belang van preventie staat in deze sector, en zeker in de bedrijfsvoering van Flanderijn, voorop. Sara: ‘In slechts 7% van de gevallen gaat er daadwerkelijk een deurwaarder langs om bijvoorbeeld een dagvaarding af te geven of beslag te leggen. De andere 93% lossen we in de minnelijke fase op. Daarin staan persoonlijk contact en het zoveel mogelijk leveren van maatwerk voorop. Onze kernwaarde is niet voor niets ‘Klanten helpen betalen’. Flanderijn ontvangt jaarlijks zo’n 550.000 betalingsachterstanden van haar opdrachtgevers met het verzoek die op een verantwoorde manier op te lossen. ‘We richten ons op 9 verschillende sectoren’, legt Sara uit. ‘Bij 6 daarvan gaat het om vaste lasten, zoals zorgverzekeringen, energie, huur, hypotheek, water en kinderopvang. Daarnaast werken we voor grote pensioenfondsen, de overheid en MKB/Grootbedrijf.’
Dit levert een schat aan informatie op. En juist dat maakt Flanderijn een waardevolle partner voor de NCFG, vindt Sara. ‘Wij weten van meer dan 1,5 miljoen huishoudens en 400.000 ondernemers nauwkeurig hoe zij er financieel gezien voor staan en in hoeverre zij in staat zijn om hun achterstand te betalen. Waar andere bedrijven een vermoeden hebben, weten wij het vrijwel zeker. Maar we weten ook wat goed en minder goed werkt bij het oplossen van betalingsachterstanden en het voorkomen van schulden. Deze kennis delen wij graag in de coalitie en werkgevers kunnen hier hun voordeel mee doen in de richting van hun eigen werknemers.’
De aansluiting bij NCFG werkt ook een andere kant op. Bijvoorbeeld in de uitwerking van beproefde methoden om de eigen werknemers van Flanderijn hulp te bieden bij financiële problemen. Maar ook om de klanten (schuldenaren) te helpen. Sara: ‘Werkgevers kunnen een belangrijke rol spelen in het oplossen van de schuldenproblematiek van hun werknemers. We wijzen deze klanten op de mogelijkheden voor hulp die door bij de coalitie aangesloten werkgevers wordt aangeboden. Voorwaarde is dan wel dat we weten waar een klant werkzaam is en daar zijn klanten vaak niet open over.’
Kan Flanderijn niet gewoon vragen waar iemand werkt? Sara: ‘Dat kan, maar klanten hebben argwaan bij zo’n vraag. Nu zijn zij vaak bang dat wij direct loonbeslag leggen. Als we de vraag kunnen stellen in de context dat zijn of haar werkgever mogelijk een speciale voorziening heeft voor werknemers, heeft die vraag een totaal andere lading.’ Volgens Sara zou het wel helpen wanneer in een vroeg stadium duidelijk is waar iemand werkt. ‘We kunnen die gegevens dan ook andersom gebruiken. Bijvoorbeeld om bedrijven waar veel schuldproblematiek onder de medewerkers heerst, te stimuleren om zich aan te sluiten bij de NCFG. Of om schuldenaren te kunnen vertellen dat meer collega’s kampen met dezelfde problemen. Dat zal veel schaamte, stress en frustratie wegnemen.’
Die gevoelens zijn Sara niet onbekend; ze heeft van dichtbij moeten ervaren hoe ongelooflijk moeilijk het is om in armoede te leven waarbij er geen financiële middelen zijn om een kind te ondersteunen in bijvoorbeeld onderwijs, ontspanning, reizen, cultuur of het onderhouden van sociale contacten. En waarin continu alle zeilen bijgezet moeten worden. ‘Kinderen die in ongelijkheid opgroeien, moeten zo hard werken om hetzelfde te bereiken als kinderen die in welvaart zijn opgegroeid. Er blijft heel veel talent onontdekt doordat mensen blijven hangen in een baan die eigenlijk onder hun werk- en denkniveau is. Het gezegde “wie voor een dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje” is niet uit de lucht komen vallen. Dat principe zou ik graag willen helpen veranderen.’
Hoe gedreven Sara ook is, in gesprekken met schuldenaren kan ze ook praktisch, nuchter en to the point zijn. ‘Soms zeg ik ook wel eens tegen iemand: de eerste stap is toch echt het aanpassen van je uitgavenpatroon.’
Flanderijn is een enthousiaste en actieve NCFG-partner. Sara: ‘We hebben al een nulmeting gedaan naar de financiële gezondheid van medewerkers, en we zijn met meerdere collega’s vertegenwoordigd in verschillende werkgroepen.’ Of ze nog een oproep heeft aan de leden? ‘Wat fijn zou zijn, is als we per aangesloten organisatie een overzicht zouden krijgen van hun regelingen om werknemers te helpen. Liefst met een soort routekaart erbij waarop de bijbehorende contactgegevens staan. Zo’n lijst zou trouwens voor alle incasso- en deurwaardersbedrijven in Nederland nuttig zijn. Zo kunnen we klanten nog sneller en beter helpen.’